بستن
FA EN AR RU FR CHI

به مديران توصيه می شود مانند مهندسان بياندیشید

به مديران توصيه می شود مانند مهندسان بياندیشید


به مديران توصيه می شود مانند مهندسان بياندیشید

از توصیه‌های ساشا گورک کارآفرین موفق: برای بقای کسب و کار شما «فقط به بازخورد مشتری اعتماد نکنید وبا صرف مدت زمانی مناسب به محاسبه ریسک وبررسی آن بپردازید.»

متن زیر برگرفته از شماره 2290 روزنامه دنیای اقتصاد است.

دککتر احمد باقری- معاون اداری مالی

به مديران توصيه مي‌شود مانند مهندسان بياندیشید

مترجم: پریسا حبیبی
از توصیه‌های ساشا گورک کارآفرین موفق: برای بقای کسب و کار شما «فقط به بازخورد مشتری اعتماد نکنید وبا صرف مدت زمانی مناسب به محاسبه ریسک وبررسی آن بپردازید.»

اغلب به مهندسان و سایر تکنسین‌ها که به صاحبان کسب و کار تبدیل مي‌شوند، توصیه مي‌شود مانند کارآفرین‌ها فکر کنند: ریسک‌پذیر باشند و آرزوهای بزرگ داشته باشند. ساشا گورک( کارآفرین ) مي‌گوید: گاهی اوقات کارآفرینان باید بیشتر شبیه مهندسان فکر کنند.
در ‌اينجا به چهار مهارت اشاره می‌کنیم که «گورک» معتقد بود کارآفرین‌ها باید آنها را از جعبه ابزار مهندسان قرض بگیرند:
1. تحلیل بازخورد مشتری:
کارآفرینان اغلب شرکت‌هایشان را برای حل مشکلاتی که در زندگی حرفه‌ای خود تجربه کرده‌اند افتتاح می‌کنند. اما هنگامی ‌که کسب‌وکار آنها رشد کرد ارتباط نزدیک خود را با مشتریان از دست مي‌دهند و نیاز خواهند داشت افراد جدیدی را به گروه خود وارد کنند.
گورک مي‌گوید: «پس از مدتی از شروع کسب و کار، شما باید دست از تکیه بر منابع و مهارت‌های داخلی شرکت بردارید و از افراد جدید استفاده کنید و در ‌اين راستا باید به مشتریانی که به آنها خدمات ارائه مي‌دهید توجه کنید. تمام آموزش‌هایی که من در20 سال پیش به عنوان مهندس آموختم، امروزه اجرا شدنی و کاربردی نیستند. در آن زمان مهندسان برای انجام محاسبات خود از کامپیوترهای اولیه، خط‌کش و تعدادی کاغذ استفاده مي‌کردند.»
باید مطمئن باشید بازخورد و اظهارنظرهای مشتریان فقط به دلیل یک موضوع اتفاقی به وجود نیامده باشد. روشی را برای تشویق مشتریان به دادن بازخورد، فهم بازخورد مشتری و به دست آوردن اطلاعات بیشتر طراحی کنید.
2. ریسک فعالیت خود را برآورد کنید:
افراد کارآفرین باید ریسک‌پذیر باشند ولی قبل از گرفتن هر تصمیم مهمی ‌باید ریسک را محاسبه کرده و عواقب آن را نیز در نظر گرفت و از نظرگورک باید تمام اطلاعات را جمع‌آوری کرد و آموخت چه مقدار هزینه و تلاش برای فهم آنها لازم است.
 
3. در عرصه تکنولوژی از دانش روز مطلع باشید:
امروزه یکی از مهم‌ترین ملزومات موفقیت شرکت‌ها پیروی از تکنولوژی است، اما خرید تکنولوژی‌های جدید بدون تجزیه ‌و تحلیل دقیق هزینه‌ها و ریسک آن غیرعقلانی است.
کارآفرینان معمولا در زمینه تکنولوژی آگاهی کافی ندارند. بنابراین در انتخاب تکنولوژی مورد نیازخود و چگونگی کاربرد آن فقط به راهنمایی دیگران اکتفا می‌کنند.
گورک می‌گوید: «بهتر است صاحبان صنایع قبل از به‌کارگیری تکنولوژی تولیدشان، آگاهی اولیه‌ای در آن زمینه داشته باشند.»
گاهی کارآفرینان در دام خطرناک ناشی از پیروی بیش از حد از تکنولوژی گرفتارمي‌شوند.
گورک مي‌گوید: «اگر تامین مالی تکنولوژی به درستی صورت پذیرد کسب وکار شما مزیت رقابتی مطلوبی پیدا خواهد کرد. اما باز هم باید سوال کنید و تحلیل گر باشید و افراطی عمل نکنید. اغلب شما با استفاده از تکنولوژی موجود که کارآیی آن ثابت شده، عملکرد بهتری نسبت به کسانی که مدام خود را با آخرین تکنولوژی روز (که احتمال زیادی دارد دچار شکست شود) هماهنگ مي‌کنند، خواهید داشت.
4. به روشی ساده به کسب‌وکار خود بپردازید:
از نظر گورک مهندسان همیشه اعتقاد دارند که ساده‌ترین طراحی‌ها بهترین آنها هستند. هر چه تولیدات پیچیده تر باشند هم کاربرد دشوارتری دارند وهم احتمال شکست آنها بیشتر است.
گورک مي‌گوید: «قواعد عملیاتی یکسانی در کسب وکار نیز وجود دارد، شما باید مطمئن باشید که مي‌دانید چه موقع باید توقف کنید و به همان میزان رشد در کسب و کار خود بسنده کنید. هنگامی ‌که به عنوان یک کارآفرین به موفقیت اولیه دست پیدا مي‌کنید، برای شما بسیار سخت خواهد بود که برای مدتی درنگ کرده و به ارزیابی و بررسی آن بپردازید. گورک اعتقاد دارد زمانی که در ناول تصمیم به توسعه خدمات ارائه شده به مهندسان شیمي‌گرفت، مرتکب اشتباه شد و اجازه داد موفقیت اولیه، او را از هدف خود دور کند.
گورک مي‌گوید: «معلوم شد که توسعه خدمات یک امر غیرضروری بوده است. مشتریان انتظار آن را نداشتند و بنابراین برای استفاده از آن آمادگی لازم را نداشتند. شرکت‌های دیگری در بازار بودند که‌اين خدمات را خیلی بهتر از ناول ارائه مي‌دادند. ما با پیگیری‌اين طرح، وقت و هزینه خود را هدر دادیم و از سرعت رشد شرکت کاسته شد، در صورتی که مي‌توانستیم ‌اين منابع را صرف کاری کنیم که برای شرکت سودمند باشد.
منبع: www.businessweek.com