تاریخچه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع: دکتر سید حسین پیمان
رشته تحصیلی: دکتری مکانیک ماشین های کشاورزی
فعالیتهای حوزه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه، در زمینههای برقراری نظام اصول اداری، انجام هزینهها، اجرای دقیق مقررات و ضوابط اداری و مالی بوده که راه را برای تحقق اهداف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مساعد میسازد. معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه توانسته است با کنترل و نظارت دقیق و مستمر بر کلیه امور مالی و اداری، ثبت و ضبط و انتقال کلیه داراییها، تأمین نیروی انسانی و تدوین و اجرای ضوابط مربوط به کارکنان، تأمین ملزومات و تجهیزات موردنیاز برای فعالیتهای دانشگاه، در راه پیشبرد اهداف دانشگاه فعالیت کند. ایجاد امکانات و فضای مناسب، تجهیز فضاهای آموزشی، اختصاص هدفمند بودجه و اعتبارات و تأمین و توزیع تجهیزات موردنیاز دانشگاه در سریعترین زمان ممکن ازجمله اهداف تحقّق یافته، در حوزه اداری و مالی دانشگاه بوده است.
از بدو تأسیس تاکنون افراد مشروحه زیر معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه را بر عهده داشتند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اسامی معاونین اداری و مالی دانشگاه از بدو تأسیس تاکنون
نام و نام خانوادگی |
مدت اشتغال |
|
از تاریخ |
تا تاریخ |
|
جهانگیر بامداد صوفی |
1356/03/01 |
1356/11/01 |
پرویز کلانی |
1356/11/01 |
1356/11/08 |
عطاءا... حاجتی مدارایی |
1358/04/10 |
1359/04/16 |
ابوالقاسم کمالی |
1360/10/09 |
1360/12/16 |
اصغر ورسهای |
1360/12/17 |
1362/12/24 |
عبدالهادیپوراشمنانطالمی |
1362/12/24 |
1367/06/26 |
اصغر ورسهای |
1367/06/27 |
1367/06/16 |
محمدحسن شناسا |
1367/12/06 |
1370/07/06 |
ملک محمد رنجبر |
1370/07/07 |
1372/07/02 |
مهرعلی همتی نژاد |
1372/07/03 |
1373/08/03 |
احد صحراگرد |
1373/08/03 |
1374/10/16 |
محمدجواد سهلانی |
1374/10/20 |
1375/01/25 |
طهمورث حسنقلی پور |
1375/01/20 |
1376/09/18 |
اسماعیل مقصودی |
1376/09/22 |
1384/12/23 |
صادق حسن نیا |
1385/04/01 |
1388/02/30 |
احمد باقری |
1388/02/30 |
1391/10/09 |
رضا سیمبر |
1391/10/09 |
1392/09/19 |
محمد رحیم رمضانیان |
1392/10/17 |
1396/06/06 |
محمد حسن قلی زاده |
1396/06/06 |
1398/04/05 |
غلامرضا محفوظی |
1398/04/05 |
1400/12/08 |
بهروز فتحی |
1400/12/08 |
1401/03/29 |
نرجس زمانی |
1401/01/29 |
1402/02/04 |
سید رضا میرعسکری |
1402/02/04 |
1403/05/022 |
سید حسین پیمان | 1403/05/022 | تا کنون |
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وظایف و اختیارات:
- ابلاغ کلیه مصوبات، مقررات و آییننامههای ابلاغی از سوی رئیس دانشگاه به واحدهای ذیربط و پی گیری و نظارت بر حسن اجرای آن
- تدوین آئیننامهها و دستورالعملها و دستور جلسات مرتبط با وظایف معاونت جهت پیشنهاد به مراجع ذیصلاح برای تصویب
- ارائه گزارشهای توجيهي لازم به رئيس مؤسسه در خصوص وظايف مربوطه به واحدهاي تحت نظر
- پیشنهاد افراد واجد شرایط برای تصدی سمتهای مدیریتی در حوزه معاونت به ریاست دانشگاه
- نظارت بر واحدهاي وابسته بهمنظور حصول اطمينان از حسن اجراي وظايف آنها
- برنامهریزی، تنظیم فعالیتها و پیشنهاد بودجه سالیانه معاونتهای ذیربط مطابق با اولویتهای دانشگاه
- اداره و نظارت بر حسن اجرای كليه امور اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه، مطابق با مصوبات، مقررات و آئیننامههای مربوط
- رسيدگي به اهداف اجرايي دانشگاه و هدایت و نظارت بر چگونگی گردش کارها و روشهای کاری مورد عمل در واحدهای مختلف بهمنظور ایجاد هماهنگی بین فعالیتهای مربوط به واحدهای مختلف در راستای تحقق اهداف اجرایی دانشگاه
- نظارت بر مصرف اعتبار تخصیصی به واحدهای مختلف بر اساس بودجه تفصیلی مصوب هیئتامنا و سایر قوانین و مقررات مالی مورد عمل دانشگاه و ارائه گزارش جهت طرح در هیئتامنای ذیربط
- تعیین وضعیت موجود دانشگاه از طریق شناسایی نقاط قوت و تنگناها و مشکلات و فرصتها تهدیدات پیش رو جهت تعیین راهبردهای پیشنهادی در راستای ارتقا به وضعیت مطلوب
- جمعآوری و تکمیل اطلاعات موردنیاز بر اساس طرح جامع دانشگاه و برنامهریزی و پیشنهاد بودجه سالیانه.
- نظارت بر انجام تعميرات اساسي بهمنظور احیاء و نگهداري ساختمانها و تأسیسات موجود
- تشکیل کمیته تدوین روشهای اجرایی بهمنظور بهینهسازی سامانه تعاملات اداری بین واحدهای تابعه با همکاری سایر معاونتهای دانشگاه
- استقرار فرآیند شناسایی درآمدها و کنترل مناسب بر چرخه مالی بهمنظور تهیه گزارشهای مدیریتی مالی در جهت ایجاد انضباط مالی در بخشهای مختلف دانشگاه
- تدوین روشهای اجرایی مناسب برای نگهداری ابنیه و تجهیزات دانشگاه بهمنظور حفظ و نگهداری از سرمایههای ملی دانشگاه
- همکاری با سایر معاونتها جهت حسن اجرای برنامههای دانشگاه
- انجام سایر امور محوله مرتبط با حوزه کاری از سوی رئیس دانشگاه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
واحدهای تابعه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع:
- مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری
- مدیریت امور مالی
- مدیریت امور اداری و پشتیبانی
- مدیریت امور فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چارت تشکیلاتی معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع پیش از سال1394
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چارت تشکیلاتی معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تعداد کارکنان معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع
جنیست |
مدرک |
رسمی |
پیمانی |
قراردادی |
جمع کل |
مرد |
دیپلم |
2 |
1 |
5 |
8 |
زیردیپلم |
4 |
0 |
0 |
4 |
|
فوق دیپلم |
0 |
0 |
3 |
3 |
|
کارشناسی |
11 |
0 |
7 |
18 |
|
کارشناسی ارشد |
17 |
2 |
4 |
23 |
|
دكترای تخصصی |
1 |
0 |
0 |
1 |
|
جمع |
35 |
3 |
19 |
57 |
|
زن |
دیپلم |
0 |
0 |
1 |
1 |
کارشناسی |
1 |
1 |
1 |
3 |
|
کارشناسی ارشد |
6 |
2 |
6 |
14 |
|
جمع |
7 |
3 |
8 |
18 |
|
جمع کل |
42 |
6 |
27 |
75 |
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیریت امور اداری و پشتیبانی
مدیریت امور اداری و پشتیبانی، کوشش مینمايد تا در جهت کسب رضايت کارکنان و تأمین هدفهای سازمانی گام برداشته و مسئولیت پشتیبانی از واحدهای سازمانی، امور کارپردازی و انبارداری، جمعآوری اطلاعات و برنامهریزی در زمینههای پرسنلی و اداری اعضای هیئتعلمی و غیر هیئتعلمی، ارتباطات جامع و گسترده و مکرر با کارکنان، استفاده از طرحهای تشویقی، انجام پرداخت متناسب با عملکرد، جذب و حفظ کارکنان ماهر، نهادینه کردن رویکردهای جدید، کارمندیابی، انتخاب و ارتقا و همچنین برنامهریزی در راستای توزیع مناسب نیروی انسانی در واحدهای موردنیاز را بر عهده دارد.
اهداف مدیریت امور اداری و پشتیبانی
-
افزايش نظم، دقت و سرعت ارائه خدمات در مديريت امور اداری
-
افزايش سطح ارائه خدمات رفاهی به كاركنان دانشگاه
-
افزايش اطلاعات اعضای هیئتعلمی در رابطه با بخشنامهها، آئيننامهها و مصوبات استخدامی و ترفيعی
-
ساماندهی حضوروغیاب، مرخصیها و مأموریتهای روزانه كارمندان در سطح دانشگاه
-
پیگیری ساماندهی حضوروغیاب، مرخصی و مأموریتهای اعضای هیئتعلمی
-
كاهش هزينههای خريدهای تجهيزات اداری در سطح دانشگاه و دانشكدهها
-
اجرای مدیریت سبز در سطح مدیریت اداری و پشتیبانی
ادارات تابعه مدیریت امور اداری و پشتیبانی
-
اداره کارگزینی
-
اداره رفاه و امور بازنشستگی
-
اداره دبيرخانه
-
اداره خدمات عمومي
-
اداره تدارکات
از سال 1394اداره کارگزینی و رفاه به دو اداره کارگزینی و اداره رفاه و امور بازنشستگی تقسیم شد و پسازآن اداره تعمیر و نگهداری ساختمانها و تأسیسات به مدیریت امور فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی انتقال یافت.
صندوق قرضالحسنه دانشگاه
این صندوق با توجه به توان مالی خود، از ابتدای تأسیس، اقدام به پرداخت وام نموده است، که در حال حاضر حداکثر وام پرداختی آن 100 میلیون تومان می باشد.
تاریخ تأسیس: بهمن 73
صندوق یاران دانشگاه گیلان
صندوق یاران دانشگاه گیلان باهدف یاریرساندن و کمک بلاعوض بهتمامی همکاران دانشگاهی نیازمند، در خردادماه سال ۱۳۹۲ تشکیل و راهاندازی شد. در گام نخست ۹۱ نفر از همکاران عضویت در این صندوق را پذیرفتهاند و امید است با افزایش تعداد اعضا، همدلی بیشتری برای یاریرساندن به حوادث و بیماریهای خاص به وقوع پیوسته برای همکاران فراهم آید.
مديريت امور مالي
مدیریت امورمانی عبارت است از مدیریت منابع و مصارف داراییهای دانشگاه اعم از نقدی و غیر نقدی در جهت رسیدن به اهداف مطلوب با رویکرد هدایت و هماهنگی فعالیتهای مالی در واحدها و ارائه خدمات مشورتی و تخصصی جهت اعمال قوانین و مقررات و نظارت بر نحوه ثبت و نگهداری حسابها، تجمیع آمار و اطلاعات داراییها و اموال. این مهم با درخواست وجه از خزانه و تأمین اعتبار نسبت به تنظیم جریان نقدینگی در سطح دانشگاه و مراقبت در تأمین بهموقع نیازهای مالی برای پرداخت هزینهها، ثبت و نگهداری اسناد دریافتنی و پرداختنی و درنهایت ارائه صورتهای مالی وفق استانداردهای بخش عمومی برای ریاست دانشگاه و مراجع ذیصلاح انجام میشود.
ادارات تابعه مدیریت امور مالی
- اداره اعتبارات و تعهدات
- اداره دریافت و پرداخت
- اداره رسیدگی به اسناد
- اداره دفترداری و تنظیم حسابها
- اداره اموال
اهداف مدیریت مالی:
-
رعایت اصول حرفهای و شفافیت در ارائه صورتهای مالی بر اساس استانداردهای حسابداری بخش عمومی
-
رعایت مقررات نظم و انضباط مالی در کلیه پرداختیها
-
استفاده بهینه از جریان نقدینگی حسابهای دانشگاه
-
حفظ و نگهداری از اسناد بهادار، اوراق، سپردهها، تضامین و...
-
ارائه خدمات مالی مطلوب به همکاران، دانشجویان و ذینفعان
-
به سامانه سپاری امور و یکپارچهسازی سیستمها
-
اجرای حسابداری تعهدی و تهیه مقدمات حسابداری قیمت تمامشده
-
کنترل، نظارت و مدیریت بر اموال و دارائیهای ثابت دانشگاه
مديريت برنامه، بودجه و تحول اداری
مديريت برنامه، بودجه و تحول اداری، باهدف ساماندهي به وضعيت بودجهریزی، ايجاد تحول در سيستم اداري و بهبود شرايط سازماني و جمعآوري آمار و اطلاعات اساسي دانشگاه به فعالیت میپردازد. اين مديريت عهدهدار مسئوليت مطالعه، طراحي، اجرا، مشاوره و استقرار سیستمهای مربوط به برنامهوبودجه، آمار و اطلاعات، تشکيلات، تحول اداري و اجرای فرآیند مربوط به آموزش کارکنان در دانشگاه گیلان است.
ادارات تابعه مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری
از سال 1394، سه گروه برنامه، بودجه و تشکیلات، گروه آمار و اطلاعات، گروه تحول اداری، بهرهوری و آموزش کارکنان بهعنوان واحدهای تابعه این مدیریت به فعالیت خود ادامه میدهند.
اهداف مديريت برنامه، بودجه و تحول اداری
-
توسعه نظام مدیریت و برنامهریزی
-
اصلاح و بهبود ساختار تشکیلات تفصیلی دانشگاه
-
تدوین نظام جامع بهرهوری و تحول اداری
-
توسعه نظام آموزش و توانمندسازی کارکنان
-
طراحی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعاتی
-
بهبود نظام مالی و بودجهریزی دانشگاه
-
تسریع و تسهیل در پاسخگویی متعهدانه، منطقی و با برنامه به نیازها و درخواستهای سایر حوزهها
-
تخصیص با برنامه و بهموقع منابع مالی به سایر حوزهها
مديريت امور فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی
مدیریت امور فنی و طرحهای عمرانی باهدف برنامهريزي براي تأمین فضاهاي كالبدي موردنیاز در چارچوب مقررات و خطمشی جاری دانشگاه ایجاد گردید و فعاليت خود را درزمینه احداث، توسعه و نگهداری از بناها و تأسيسات موجود و ساختهشده، همکاری در فراهم نمودن مقدمات برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد با شرکتهای مشاور و پیمانکار با دبیرخانه امور قراردادهای دانشگاه، نظارت بر اجرای قراردادها و عملیات ساختمانی، تأسیساتی، عمرانی و فنی دانشگاه، کنترل در نحوه و چگونگی اجرای طرحهای ساختمانی، تأسیساتی و عمرانی مطابق با استانداردهای جاری، نظارت بر انجام محاسبات فنی پروژههای در دست اجرا، ارائه طرحها و پیشنهادها لازم بهمنظور نگهداری بناها و اماکن تابعه دانشگاه ادامه داده است.
این مدیریت ، پیش از سال 1394،بهعنوان زیرمجموعه حوزه ریاست به فعالیت میپرداخت و پس آن بهعنوان مدیریت تابعه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع به فعالیت خود ادامه میدهد.
ادارات تابعه مديريت امور فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی
-
اداره تعمیر، نگهداری ساختمانها و تأسیسات
اهداف مديريت امور فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی
-
بهینهسازی فضاهاي فيزيكي و كالبدي پروژههای عمراني
-
انجام پروژههای عمراني در قالب برنامه زمانبندیشده
-
بازسازی و بهسازی فضاهای فیزیکی موجود
-
توسعه و بهبود امکانات و تأسیسات زیربنایی